torstai 12. toukokuuta 2016

Opsia eetteriin

Vanhempainiltamme uuden 2016 opetussuunnitelman tiimoilta pidettiin helmikuussa iloisissa merkeissä. Opettajat olivat valmistautuneet omien aineosuuksiensa tiivistettyyn esittämiseen huolellisesti, ja yleiskuva tulevan syksyn mukanaan tuomista uudistuksista oli melkoisen selkeä. Vanhemmat kyselivät kiinnostuneina, ja keskustelu oli varsin antoisaa. Aikaa rauhalliselle keskustelulle on itse asiassa aika harvoin, siksi siitä nauttiikin erityisesti.

Tulemme koululla ottamaan samoja aiheita mukaan myös kevään ja tulevan lukuvuoden erilaisiin tapaamisiin. Pitää ehkä myös miettiä lisää infokanavia, jotta vanhemmat voivat vielä helpommin pysyä ajan tasalla koko koulun asioista sekä osallistua suunnitteluunkin. Toisaalta syventyminen yhä uudelleen ja uudelleen tuo myös uusia näkökulmia moniin asioihin, ja voimme sanoa kaikki koulullakin olevamme elinikäisen oppimisen parissa myös ops-asioissa. (Odottelemme kovasti myös Fronterin uutta tulemista, jolloin saisimme samalle sähköiselle alustalle kyselyitä, sekä liitteitä ja tiedotteita myöhempää ja tarkempaakin tutkimista varten.)


Opetussuunnitelman valtakunnalliset perusteet ovat perusopetuksen "laki" ja pohja kunnan omalle opsille. Koulujen omat opsit pohjautuvat sitten näille molemmille, mutta Riihimäellä ei pääsääntöisesti haluta kovin paljon lukita asioita koulujen opseihin vaan mahdollisesti muuttuvat osat kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmean. Joustonvara on tällöin suurempi ja henkilöstömuutoksistakin riippumattomampi.

Oppiainesisällöt on kirjattu uuteen opsiin joko tarkasti tai vähemmän tarkasti. Arvioinnissa sen sijaan painotetaan entistä laajempaa katsontakantaa ja erilaisia arviointitapoja. Luokkaopetuksessa tuttua monikanavaista arviointia on tehtävä entistä näkyvämmäksi ja otettava myös oppilas näkyvämmin mukaan arviointiprosessiin. Oppiaineen arviointi on selkeästi ensi syksystä lähtien kolmiosainen. Siinä yhdistyvät oppiminen, työskentelytaidot sekä käyttäytyminen, ja näitä ennen oppilaan aktiivinen osallistuminen oman oppimisen ohjaukseen. Pikanttina lisänä tähän on vielä valinnaisen oppiaineen arviointi, joka sekin on osa perusainetta.

Valinnaiset oppiaineet jatkavat entistä taito- ja taideaineiden välystä. Riihimäellä 3.-5.luokilla on varattu yksi tunti opsin minimituntien lisäksi taito- ja taideaineisiin. Näiden tuntien järjestäminen on delegoitu kouluille. Opetus- ja kulttuuriministeriön Tunti lisää liikettä päivässä -suositus ja tavoite on otettu Riihimäelläkin vakavasti, joten oppiaine, johon tunti liitetään, on meillä ja monilla muilla kouluilla liikunta. Käsityön määrää on opsissa lisätty/ jatkettu sitten, että jokaisella vuosiluokalla on kaksi tuntia, kuvataidetta neljännellä luokalla kaksi tuntia muuten yksi. Musiikki on nyt jokaisella vuosiluokalla minimeissä yksi,  joten yhden valinnaistunnin järjestämme osana kolmannen luokan musiikkia.  

Lisäksi 5.luokalle on Riihimäen tuntijaossa asetettu kaksi valinnaistuntia, jotka tulee järjestää oppilaiden valittavina. Koulut päättävät, mitkä ovat valinnaisaineet, ja mihin oppiaineisiin ne liittyvät syventävinä ja laajentavina, tai ovatko ne monialaisia kokonaisuuksia. Lasitehtaan koulun valinnaisaineet 5.luokalle voivat olla esim. musiikki, liikunta, kuvataide, käsityö, ilmaisutaito, tvt ja kielet sekä monilaiaiset oppiainerajat ylittävät kokonaisuudet. Nykyisin valinnaistunti on ollut 4.luokalla, ja siinä vaihtoehdot ovat olleet luontoliikunta, digitoiminta ja ilmaisukasvatus (touhutunti). Bändisoitto lienee yksi ensi syksyn valinnaisista ja tvt toinen, mutta vielä on pohdittavaa muissa vaihtoehdoissa sekä tuntien käytännön järjestämisissä opettajineen. 

Ilmiöoppiminen on uuden opsin myötä nostettu monialaisten oppimiskokonaisuuksien kanssa framille kunnolla. Terminä ilmiöoppiminen kuulostaa hiukan monimutkaiselta, mutta sepä on hyvinkin lähellä jo vuosien ja vuosikymmenien aikana tutuiksi tulleita teemaviikkoja tai eheyttävän opetuksen ja kokonaisopetuksen toimintoja. Oppilas on ilmiöoppimisessa aktiivinen tiedonhakija ja kokija, ja oppiminen on ilmiöiden kautta mitä suurimmassa määrin monialaista sekä laaja-alaista. Olemmekin tulleet kokeneiden opettajien kanssa siihen tulokseen, että rakkaalla lapsella on monta nimeä, ilmiöoppiminen niistä uusin. Riihimäen kouluissa on ensi lukuvuonna tulossa esim. viikon kokonaisuus ilmiöoppimisena.

Oman, koulun, opsimme työstämistä ja toimeenpanoa jatketaan koko ensi lukuvuoden ajan. Vähitellen pääsemme jokainen opettaja sisälle etenkin uudistettuun arviointiin sekä siihen, että oppilaat otetaan entistä aktiivisemmin osaksi oppimisen suunnittelua. 

Yhdessä eteenpäin!












Vanhempianillan diat:
http://www.slideshare.net/sirkkaoj/ops-vanhilta-10022016

Riihimäen OPS 1.8.2016 alkaen (esitys): https://peda.net/opetussuunnitelma/rso/riihim%C3%A4ki-ops-2016/ol

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti